Intrebari frecvente

Care este data la care este prevazuta deschiderea pietelor de energie pentru consumatorii non-casnici?

Actele normative comunitare referitoare la pietele interne de energie emise in 2003 au stabilit ca incepand cu data de 1 iulie 2007 pietele de energie vor fi deschise tuturor consumatorilor. Romania a adoptat legi specifice menite sa contribuie la deschiderea pietelor, insa aceasta realizare nu a putut fi pusa in practica. Din acest motiv ANRE a stabilit un calendar al liberalizarii graduale, calendar ce contine, printre altele, doua termene esentiale:

  • Toti consumatorii non-casnici sunt eligibili si isi pot schimba furnizorul incepand cu 1 ianuarie 2014
  • Toti consumatorii casnici devin eligibili pana la data de 1 ianuarie 2017

In concluzie, incepand cu anul 2014 orice persoana juridica are dreptul sa isi aleaga un furnizor de energie de pe piata libera, conform propriilor interese si in functie de ofertele pe care le identifica.

Ce implica „deschiderea” pietei de energie?

O piata de energie „deschisa” inlatura orice bariera legala sau administrativa din calea companiilor interesate sa intre pe piata si sa ofere consumatorilor serviciul de furnizare a energiei electrice. Cu toate acestea, ponderea consumatorilor individuali nu exercita o influenta semnificativa pe piata de energie. Prin urmare, directivele in domeniul energiei electrice stipuleaza ca autoritatile in domeniu au responsabilitatea de a proteja drepturile acestor consumatori, in special dreptul de a primi energie electrica la preturi convenabile, transparente si usor comparabile.

Aceleasi autoritati au datoria de a crea cadrul necesar astfel incat consumatorii sa capete incredere in piata si sa poata alege oferta cea mai avantajoasa. O piata deschisa va proteja, de asemenea, si interesele investitorilor, aspect vital pentru buna functionare a pietei interne europene si pentru stimularea concurentei, a inovarii si a dezvoltarii economice.

Tot de la 1 iulie 2007, companiile locale de furnizare si distributie a energiei electrice si a gazului natural si-au organizat activitatile de furnizare si de distributie in entitati separate (asa numita “separare legala”). Aceasta masura are rolul de a creste gradul de independenta a noilor companii fata de compania care detine monopolul natural de distributie, asigurandu-se astfel accesul nediscriminatoriu al furnizorilor la reteaua de distributie.

Serviciile din sectorul energiei (electricitate si gaze naturale) sunt considerate “servicii de interes public”, la care toti cetatenii Europei au drept de acces. Fiecare cetatean european are, asadar, dreptul de a beneficia – contra cost – de servicii energetice permanente, sigure si de calitate. Fiecare stat membru trebuie sa ia masuri pentru a se asigura ca toti consumatorii, si mai ales cei vulnerabili, beneficiaza de aceste servicii la preturi convenabile, comparabile si transparente. In Romania acesta conditie este reglementata de catre ANRE.

Ce beneficii deriva din deschiderea pietelor de energie pentru clienti?

In mod evident, este in interesul fiecarui consumator european sa localizeze ofertele cele mai avantajoase. Mai mult decat atat, este dreptul fiecarui consumator sa isi schimbe furnizorul de energie electrica, oricand doreste, fara a suporta nici o taxa. Prin exercitarea acestui drept, veti contribui, pe de o parte, la stimularea concurentei in domeniu si, pe de alta parte, la cresterea popularitatii unor noi forme de energie. Numai alegand sa va manifestati optiunile veti putea sa va bucurati de toate avantajele deschiderii pietei energetice.

Cum pot fi sigur ca drepturile imi sunt protejate?

Cadrul legal al deschiderii pietelor de energie constituie una dintre preocuparile principale ale Uniunii Europene. Prin urmare exista deja o serie de reguli si reglementari in domeniu, aliniate legislatiei nationale si menite sa asigure atat cetatenilor, cat si agentilor economici, toate informatiile necesare. De la conditiile de baza pentru semnarea unui contract de furnizare pana la contextul in care se poate renunta la acel contract (in cazul in care conditiile formulate ulterior semnarii contractului sunt inacceptabile), fiecare situatie ce poate aparea in acest proces este pusa sub temeiul legii. Astfel consumatorii sunt protejati impotriva oricaror practici necinstite, feriti de agresivitatea comerciala.

Cine este responsabil cu protejarea intereselor consumatorilor?

In calitate de cetatean si consumator european, sunteti indreptatit sa vi se apere interesele. Autoritatile de reglementare, prin reglementarile emise, si autoritatile pentru protectia consumatorilor sunt organismele care au competenta si responsabilitatea de a va apara interesele.

Ce inseamna relatia CLIENT-FURNIZOR-DISTRIBUITOR?

Ca urmare a Directivei Europene nr. 54/2003 activitatile de furnizare si de distributie a energiei electrice s-au separat inca din anul 2007.

In consecinta, furnizorul de energie electrica presteaza pentru clientii sai un serviciu de facturare a energiei electrice consumate si de incasare a contravalorii acesteia. Prin contractul de furnizare a energiei electrice furnizorul se obliga sa asigure calitatea serviciului de distributie a energiei electrice. In acest scop furnizorul incheie, la rândul sau, un contract cu operatorul de distributie.

Operatorul de distributie este cel care asigura distributia energiei electrice achizitionate de furnizor, prin reteaua electrica de distributie si prin instalatia de alimentare, la locul de consum al clientului.

Atat instalatia electrica de alimentare a locului de consum, cat si reteaua electrica de distributie la care aceasta este racordata, sunt in proprietatea, administrarea si exploatarea operatorului de distributie. Operatorul este direct responsabil de functionarea instalatiilor electrice de alimentare la parametrii minimi prevazuti de Standardul de Distributie.

Mai mult decat atat, acesta are competenta de a se pronunta asupra cauzelor care genereaza probleme legate de continuitatea alimentarii cu energie electrica si de calitatea tehnica a energiei electrice, urmand sa le inlature sau sa le reduca.

Acelasi operator de distributie are in gestiune energia electrica consumata in zona sa de retea. Prin urmare este raspunzator de calitatea masurarii energiei electrice; de calitatea citirii contoarelor de energie electrica; si de corectitudinea cantitatilor de energie electrica introduse in sistemul de facturare, pe baza carora furnizorul emite facturile de energie electrica.

Din motivele mai sus aratate, sesizarile adresate furnizorului de energie electrica referitoare la

  • continuitatea in alimentare
  • calitatea tehnica a energiei electrice
  • calitatea comerciala a serviciului de distributie a energiei electrice

(aspecte prevazute in Standardul de Distributie ca fiind in responsabilitatea operatorului de distributie)

NU pot fi rezolvate direct de furnizor, acesta fiind, in astfel de situatii, un intermediar intre consumator si operatorul de distributie, in conformitate cu Standardul de furnizare.

Din aceasta cauza timpului de raspuns prevazut de Standardul de furnizare pentru petitiile adresate de clienti direct furnizorului i se poate adauga timpul maxim de raspuns prevazut de Standardul de distributie. Pentru un dialog direct si pentru scurtarea timpului de raspuns, clientii se pot adresa direct operatorului de distributie.

Next Energy are convingerea ca poate aduce un suflu nou si binevenit pe o piata pana acum lipsita de transparenta si deloc prietenoasa cu consumatorii sai. Prioritatea noastra consta in asigurarea satisfactiei depline a consumatorilor, prin:

  • crearea si mentinerea unei interactiuni permanente cu clientii nostri, realizabila bidirectional, ori de cate ori este necesar
  • furnizarea unei informari complete si clare cu privire la toate etapele si momentele de evolutie ale tarifelor si conditiilor pietei de energie
  • standardizarea si simplificarea tuturor ofertelor si conditiilor de contract, astfel incat alegerea sa fie cat mai usoara